Nu måste ni gå crazy bananas i mitt kommentarsfält!

Jag vill att ni tipsar mig nu. För jag har kraschat bland chipssmulor i min säng efter att ha ätit en halv påse till middag. Kom precis från jobbet och är sugen på all mat, alla efterrätter och att stå i köket och laga. Jag kan stå där i flera timmar och bara greja, krydda, rulla och röra. Men jag har ingen inspiration nu och jag är trött på mina paradrätter.

Nu måste ni gå crazy bananas i mitt kommentarsfält och tipsa om era paradrätter! Vad äter ni på lördagar? Efterrätter? Och kalla såser? Inspirera mig så går jag till affären och handlar och lagar och presenterar resultatet här.

Ni är väl med?



Kommentarer
Christel

En varm sommardag; Kall glasnudelsallad med massa koriander, chili, lime, vitlök och räkor. Man toppar med krossade jordnötter och gör dressing av soya, vitvinsvinäger, sesamolja och färsk ingefära.

På fredagar när vi inte orkar laga mat kör vi tapas och massa charkisar.

Efterrätter som alltid går hem är gino med vaniljglass, limemarinerade jordgubbar med grädde.

Något som är enkelt och supergott är att koka egen lemoncurd. Svingott till scones, blanda med grädde (blir citronmousse) eller bara ringla över tex jordgubbar och krossade digestivekex och toppa med vispad grädde. Perfekt att ha i kylen och ta fram när man är sugen på att göra något gott.

Jättestora sega chokladmaränger älskar jag också att göra och framförallt att bjuda på då det är så vackert med maräng.

Har jag många gäster på middag gilllar jag att göra pizza fast med lite lyxigare pålägg. chevre, färska fikon och honung är favorit.

Okej nu vaknar ungen men tur det kanske. Jag älskar allt som har med matlagning och mat att göra. Lycka till!

2012-05-13 @ 21:19:06
Johanna

2012-05-13 @ 21:40:27
Johanna

Något som är så gott är lime marinerade jordgubbar. Blanda bara finrivet skal och saft från 2 st lime med ca 4 tsk flytande honung, (smaka av så det blir lagom syrligt) lägg i jordgubbarna och blanda runt och låt "marinera" en stund och servera det till ex vaniljglass, vit chokladmousse etc. Så sjukt gott! Annars kan jag tipsa dig om koka ihop appen, använder den appen varje dag eftersom jag själv inte har någon fantasi angående mat :-)

2012-05-13 @ 21:46:21
Amanda

Jag går loss i köket på helgerna när jag inte har tider att passa och plugg att fördriva kvällarna med. Canneloni är sjukt gott och ett härligt avbrott från vardagsmaten. Blanda ricotta eller typ philadelphiaost med spenat, svamp, knaperstekt bacon eller det du tycker om. Lägg fyllningen i färska lasagneplattor som du rullat ihop och lägger i en ugnsform. Häll över ostsås och gratinera i ugnen. Sjukt gott och lyxigt på helgen :)

2012-05-14 @ 07:56:11


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0