Hon förändrade mig och mitt förhållningsätt mot världen.

Linda Skugge. När jag var 14 år var hon min största idol. Jag har skrivit det förut men jag kan skriva det igen, för på 90-talet och början av 2000-talet klev några kända, svenska kvinnor ut o ljuset och var jävligt förbannade. De debatterade i tidningar och skrev böcker och skapade samtidigt en ny feministisk anda i Sverige. Jag fick tillsammans med många andra upp ögonen för världens orättvisor. Skugge var en utav dem, hon blev min ikon men vid sin sida hade hon många andra kvinnor som till exempel Jenny Strömstedt (fd Östergren) och Belinda Olsson.

Jag kommer aldrig glömma när jag såg de lättklädda bilder som Skugge låtit fotografera på sig själv i underkläder. Då var jag tonåring med en självkänsla som var körd i botten. Skugge satt på en stol, stod rakt upp och ner mot en vit vägg och bjöd oss på sig själv. Det hjälpte mig. Det hjälpte också massa andra kvinnor i Sverige. Hon hjälpte.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0