Astrid Lindgren var nytänkande och feminist.

Ikväll ska jag på ICDP-kurs igen. Vi fick i uppgift att ta med valfri litteratur som vi läser för våra barn, som vi tycker representerar något bra och innehåller en bra dialog. Jag har valt Pippi och Ronja Rövardotter från älskade Astrids underbara samling. Ikväll kommer jag att berätta för de andra kursdeltagarna varför jag har valt dessa, och nu ska jag också berätta för er.

Astrid Lindgren skrev böckerna om världens starkaste tjej, Pippi Långstrump, under mitten av 1900-talet. Porträttet av Pippi som en stark, självständig, envis och modig tjej var nytänkande. Det fanns inte då. Det var och är fortfarande unikt. Pippi krossar normer, hon är inte den "typiska tjejen" sett ur samhällets förväntningar. Pippi är awesome och jag älskar henne! Och jag kan inte tacka Astrid nog för att hon skapade henne.

Astrid skapade också Kajsa Kavat, Lotta på Bråkmakargatan och kanske framförallt Ronja Rövardotter - som precis som Pippi vågar sätta ned foten, bryta sig loss, vågar vara sig själv. Hon porträtterade starka kvinnor, banbrytande porträtt av flickor och detta med en otrolig fantasi.

Jag vägrar medverka i prinsesshetsen och försöker att minimera alla filmer, tidningar, spel och leksaker som utgår ifrån flickors utseende. Senast här om veckan var vi på besök hos en familj där en film med en flicka och en älva visades varpå flickan kommer hem med en påse kläder till älvan och en till sig själv och därefter förklarar flickan att "det är viktigt för tjejer att vara fina, att vara perfekt". Jag blev illamående. Försöker därför att skapa en miljö hemma som utgår ifrån så få könsstereotyper som möjligt, och då väljer vi alternativ som Pippi och Ronja.
Astrid Lindgren var i mina ögon en nytänkande, nyskapande feminist som satt stor prägel på svensk barnlitteratur som sedan filmatiserats och blivit våra mest älskade klassiker.





Kommentarer
Elina

Håller verkligen med! Minns från min egen barndom hur pass mycket Pippi var en karaktär med personlighet - att det var det som finns ta plats.

2012-05-11 @ 00:22:15


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0